3000 hovorů a 1000 chatů denně aneb jak stát, O2 a mluvii přes noc spustili linku 1212

Jsou věci, které by před Covid-19 trvaly měsíce či možná roky, ale když jde o životy, všechno je jinak. Pojďme se podívat, jak ministerstva zdravotnictví, průmyslu a dopravy spustila během 24 hodin ve spolupráci s technologickými startupy informační linku 1212, která měla za cíl jediné - ulevit linkám tísňového volání, jež lidé přehltili otázkami ohledně bezpečnostních opatření a projevů nákazy po vyhlášení nouzového stavu. Vzniku velmi pomohla i solidarita firem a dobrovolníků zapojených do iniciativy COVID19CZ. Její členové nabídli své know-how a operátory z call center.

„Ráno vytahujeme lidi z postele a svoláváme je do pražské kanceláře na Praze 4. Dopoledne začínáme ve čtyřech, během dne dojíždějí kolegové hlavně z vývojového týmu. Kreslíme první plán celého řešení, prezentujeme ho klíčovým lidem v iniciativě a na ministerstvech. Do toho zběsile programujeme, zakládáme nový server, za pomoci O2 zřizujeme linku 1212. Na web koronavirus.mzcr.cz nasazujeme script s chatem a napojujeme se na již existujícího chatbota od IBM,” popisuje bleskový start celého projektu Karolína Brániková ze společnosti Mluvii. Pro lepší představu můžete zhlédnout toto video:



„Domnívám se, že díky propojení státního a občanského sektoru byl v extrémně krátkém čase realizován světově unikátní projekt, který co do rychlosti spuštění, důležitosti a dopadu na společnost nemá srovnání," hodnotí spolupráci Jan Slavík, který projekt linky 1212 od začátku koordinoval ve spolupráci s oddělením komunikace ministerstva průmyslu a obchodu. Vzhledem k rozšíření projektu je v tuto chvíli pověřen jako technický projektový manažer linky 1212 za MPO. „S výsledkem jsem po všech stranách velmi spokojen. Setkávám se se vstřícností na straně státu, kdy úředníci chápou, že jim technologická komunita přišla pomoci tam, kde jejich zdroje nestačí, a naopak stát poskytuje know-how, kterým zase nedisponuje technologická komunita. Do budoucna je toto učebnicový příklad toho, jak se stát a veřejný sektor mohou potkat na půli cesty, spojit své síly a budovat projekty nejen z oblasti e-governmentu,” dodává.

To potvrzuje i Jan Kysela z O2, který byl u samotného spuštění linky. „Když kolem sebe máte skvělé lidi, jde všechno. S kolegy z firem zapojených do iniciativy i s pracovníky ministerstev jsme dokázali postavit projekt, který by v běžné situaci trval měsíce. Přišla doba, kdy všichni hájíme společný zájem a neohlížíme se na to, kolik energie kdo vkládá. Vznikl unikát, kterého už si všimli v Polsku, Velké Británii i USA.“

Pokračování